«کفویت» در ازدواج یعنی چه؟

زن و شوهری که می خواهند عمری را با هم زندگی کنند و برای تربیت فرزندانی سالم و صالح کوشش و همکاری نمایند باید با یکدیگر توافق و همتایی و همانندی نسبی داشته باشند تا مجذوب یکدیگر شوند وبتوانند نیازهای جسمی و روحی یکدیگر را درک کنندو به آن پاسخ گویند.

در جاهلیت قبل از اسلام، قشر بندی قبیله‌ای، مکانت و پایگاه و طبقه اجتماعی، ملاک همه ارزش‌ها و وصلت‌ها شمرده می شد و بر همین اساس ازدواج صورت می گرفت و کفویت به همانندی و همتایی طبقاتی و قبیله‌ای تفسیر می شد. پیامبر اعظم اسلام - صلی الله علیه و آله - برای شکستن این پندار و جلوگیری از انحراف ها، «اسلام» و «ایمان» را به عنوان شرط بایسته و لازم در امر ازدواج معرفی نمود و عقد ازدواج را بدون آن باطل دانست.

کفو در لغت به معنای نظیر و شبیه است و در ازدواج بدین معناست که میان زن و شوهر باید تا حدی شباهت وجود داشته باشد. نخستین و برترین ملاک در کفویت از نظر دین مبین اسلام، ایمان به خداست و به فرموده رسول اعظم اسلام - صلی الله علیه و آله - « مومن، کفو مومنه است.»(1) و « مومنان، بعضی کفو بعضی دیگرند.»(2)

مگر ممکن است یک انسان مسلمان و مومن با یک زن غیر مسلمان (مشرک یا ملحد) در مسیر زندگی دائم در آداب و رسوم زندگی و در تعلیم و تربیت فرزندان هم فکر و همراه و هم جهت باشند؟

فتوای حضرت امام خمینی رحمت الله علیه در این باره چنین است:
«زن مسلمان نمی تواند به عقد کافر درآید، مرد مسلمان هم نمی تواند با زن‌های کافر غیر کتابیه به طور دائم ازدواج کند و به احتیاط واجب، ازدواج دائم با زن‌های کافره اهل کتاب جایز نیست ولی صیغه کردن اهل کتاب مانند یهود و نصارا مانعی ندارد.»

دومین ملاک، دینداری است. مقصود از دینداری التزام به عقاید و احکام و اخلاق اسلامی است، التزام عملی به دستورات دینی است، فرد دیندار کسی است که به انجام واجبات متعهد و کوشا باشد و از ارتکاب محرمات بپرهیزد، البته کسی که بر اساس فهم و بصیرت به ایمان گرویده و به خدا و رسولش ایمان آورده باشد، خود را متعهد به انجام اعمال و آداب دینی می داند و هرچه فهم و معرفتش بیشتر گردد، التزام و تعهدش بیشتر می شود و تا آن جا پیش می رود که علاوه بر واجبات در حد مقدور به مستحبات نیز می پردازد و فراتر از پرهیز از محرمات، از مکروهات نیز اجتناب می کند.

رسول خدا (ص) از اینکه مردی صرفا به خاطر مال یا جمال، با زنی ازدواج کند نهی فرموده‌اند؛ «زیبایی چهره زن بر زیبایی دینش برگزیده نشود.»(3) و نیز فرموده‌اند: «با زنان معمولا به خاطر چهار چیز ازدواج می شود؛ مال و ثروتش، جمال و زیبایی‌اش، دینداری‌اش، اصل و نسب و خانواده‌اش و تو با زن دیندار ازدواج کن.(4)

سومین ملاک، اخلاق نیکوست. اخلاق نیکو ثمره ایمان به خدا و پیامد معرفت و بصیرت دینی و نتیجه دینداری واقعی است. با زن زشت رو می توان زندگی کرد، اما با زن بد اخلاق بی آزرم هرگز. به همین خاطر در انتخاب همسر، محاسن اخلاقی وی نیز می باید مورد توجه و بررسی کامل قرار گیرد تا مبادا زن زیبا و به ظاهر دیندار، ترشرو و بی آزرم، پر توقع و کینه جو، خودخواه و از خود راضی، نزد دیگران بی مقدار و با شوهر خویش ناسازگار باشد.

برای یک پسر جوان که خود دارای ایمان و تقوا، عقل وهوشمندی و محاسن اخلاقی است اصل، سعی و کار و تلاش برای تامین زندگی است، دوشیزه‌ای سزاوار همسری است که علاوه بر ایمان ود ینداری، فهیم و یادگیر، حیا کننده و عفیف، پاکدامن و مهربان، امین و راستگو و باوفا باشد، آگاه وسالم و با نشاط، گشاده رو و پرلبخند، رئوف و همراه و فروتن برای شوهر، سهل گیر و با گذشت و نرم خو، پر لطف و با صفا و کمک کار، قانع و کم خرج و صرفه جو، پاکیزه و آراسته و خوشبو و در تهیه غذا و اداره امور خانه توانا و کوشا و خوش سلیقه و در آخرین کلام موافق و سازگار و صمیمی باشد.

تذکر: البته روشن است که همه این صفات و اخلاق خوب در یک درجه از اهمیت نیستند، برخی مانند فهم و حیامندی، عفت و پاکدامنی، مهربانی و امانت داری، راستگویی و وفاداری از اهمیت بیشتری برخوردارند که لازم است به عنوان خلقیات بایسته مورد توجه قرار گیرند و بقیه در زمره اخلاقیات شایسته شمرده شوند. (به این صفات در روایات امامیه اشاره رفته است.)(5)

زوج باید بر وجود اخلاق بایسته در همسر مورد انتخاب خود پافشاری و تاکید کند و نسبت به بقیه صفات در قلب خود بنگرد که کدام یک برای او از اهمیت بیشتری برخوردار است، همان‌ها را طلب کند.

اما آیا دوشیزه جوانی را با این صفات می توان یافت؟ و چگونه باید به وجود این صفات پی برد و او را انتخاب کرد؟

حجت الا‌سلام و المسلمین حاج سید علی اکبر حسینی

پی نوشتها:
1 و 2 - وسایل الشیعه ج 14 ص44 و ص 49
3- آثار الصادقین ج 7ص 466
4- کنز العمال ج 16 ص 303
5 - به وسائل الشیعه ج 14 مراجعه نمائید

مراسم سالگرد تشییع و تدفین پنج شهید گمنام مسجد فائق

مراسم سالگرد تشییع و تدفین پنج شهید گمنام دفن شده در جوار مسجد فائق -واقع در خيابان 17 شهريور، خيابان شهيد فياض‌بخش- ، ۲۱ ماه مبارک رمضان مصادف با شهادت حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) برگزار شد. این شهدا ۲۱ رمضان سال گذشته (۱۴۲۷) به خاک سپرده شده بودند.

در این مراسم مردم روزه دار پس از اقامه نماز ظهر و عصر در مسجد فائق بسوی مسجد علی بن موسی الرضا -واقع در ميدان شهدا، خيابان شهيد عظيم‌زادگان- حرکت کردند و در مسیر به عزاداری و سینه زنی پرداختند. در جلوی مسجد علی بن موسی الرضا عده زیادی از نمازگزاران آن مسجد نیز به جمعیت ملحق شدند و سپس به سمت مسجد فائق حرکت کردند.

در آغاز مراسم سالگرد، قاری ممتاز بین المللی استاد کریم منصوری آیاتی از قرآن کریم را به زیبایی تلاوت کرد که برخی از آیات هم با این ایام مناسبت داشت(مثل آیه «و یطعمون الطعام علی حبه مسکینا و یتیما و اسیرا» و «یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیة مرضیة» و سوره مبارکه کوثر). نکته جالب توجه این بود که مردم، در هنگام قرائت این آیات با شور و حال خاصی می گریستند. سپس مداحان اهلبیت از جمله آقا ماشاءالله عابدی به مداحی و ذکر مصیبت پرداختند.

سپس حجت الاسلام و المسلمین سید علی اکبر حسینی-امام جماعت مسجد فائق- سخنان خود را آغاز کرد: «زنده کدام است بر هوشیار؟ آنکه بمیرد به سر کوی یار».  آمده ایم عرض تسلیت بگوییم به محضر حضرت ولیعصر امام زمان -ارواحنا فداه- شهادت جد مظلومشان را. از امیرالمؤمنین مظلوم تر می شناسید؟ از امیرالمؤمنین تنها تر می شناسید؟ از امیرالمؤمنین مظلوم تر چه کسی است که در مقابل چشمانش همسرش را به شهادت می رسانند؟!
خود فرمود «صبرت و فی العین قذی و فی الحق شجی اری تراثی نهبا». صبر کردم در حالیکه خار در چشم داشتم و استخوان در گلو داشتم. می دیدم که میراث امامت از دست می رود.
از سال گذشته که شما مردم عزیز پیکر استخوانی این شهدا را تشییع کردید و به خاک سپردید، اینجا چشمه نوری گشوده شده است. همه می آیند از راه های دور و نزدیک و در این چشمه قلب خود را شستشو می دهند.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: رسول خدا فرمود: «عنوان صحیفةالمؤمن حب علی بن ابی طالب». سرآغاز نامه عمل مؤمن محبت علی بن ابی طالب است. خدا را شکر می کنیم که این محبت را نصیب ما کرد. پروردگارا این محبت این گنج گران قیمت را تا هنگام مرگ و قیامت در دل ما روشن و منور بدار. خدایا ما را قدردان شهیدانمان بگردان.
خدایا این قدمهایی که امروز یاعلی یاعلی گفتند و تا کنار قبور فرزندان امیرالمؤمنین آمدند بر صراط ملرزان. شفاعت امیرالمومنین نصیبشان بفرما. چشمشان به جمال حضرت ولیعصر روشن بدار.
انشاءالله همه ساله در چنین روزی، چنین راهپیمایی، چنین سینه زنی، چنین دسته ای داشته باشیم و نام مظلوم مولایمان را فریاد کنیم و به جهانیان اعلام کنیم که شیعیان امیرالمؤمنین وفادارند؛ شیعیان امیرالمؤمنین پایدارند؛ شیعیان امیرالمؤمنین عاشق شهادتند و در راه مولایشان جهاد می کنند و جان می دهند.

  مطالب مرتبط:  ۱. گزارش مراسم تشییع و تدفین پیکر شهیدان گمنام همراه با عکس

                       ۲. یکی از شهدای دفن شده در جوار مسجد فائق، دیگر گمنام نیست

مصاحبه خبرگزاری زنان ایران با سید علی اکبر حسینی

احساس بی کسی و تنهایی رنج آورترین احساسهاست و هر دو  (زن و مرد) از این احساس جان فرسا رنج می برند پس ازدواج ضرورت زندگی است و باید به این ضرورت پرداخت .

استاد اخلاق در خانواده و کارشناس مسایل اجتماعی در مصاحبه با خبرگزاری زنان ایران (ایونا) در این باره گفت : زن و مرد پیش از ازدواج احساس تنهایی و بی کسی می کنند . اما خدای متعال در وجودشان جذبه و کشش نسبت به هم قرار داده است تا با هم شوند و از این تنهایی فرساینده و این رنج سوزنده و کدورت فزآیند بدر آیند .

سید علی اکبر حسینی در خصوص احساس زن و مرد پس از ازدواج گفت : هر دوی آن ها به آرامش می رسند و می توانند با صفا و صمیمیت و سلامت در کنار هم زندگی کنند یکدیگر را از نظر روحی و عاطفی یاری دهند و کامل نمایند .

وی در ادامه بیان داشت : آنها می توانند فرزند بیاورند و به مشاهده گریستن و خندیدن ، نشستن ، رفتن و گفتن او بپردازند و شگفتی قدرت خدای متعال را در یک انسان که پیامد وجود آنهاست لمس نمایند . 

حسینی افزود : آن دو می توانند معنای واقعی محبت را بیابند و با شوق و عشق به یکدیگر و به فرزند دلبند به سعی و خدمت بپردازند و به سوی هدف بلند زندگی که وصول به کمال مطلق و لقا پروردگار متعال است پر نشاط و شتابان حرکت کنند .

وی خاطر نشان کرد : بنابراین ازدواج ضرورت زندگی است و باید به این ضرورت پرداخت و جوان ها را برای دستیابی به یک همسر شایسته و موافق یاری نمود و از تنهایی نجات داد و از سخت گیری و تاخیر بیجا و نادرست پرهیز کرد .

وی در پایان با اشاره به اینکه ازدواج برای دختران و زنان تا چه اندازه ضروری است افزود : با توجه به اینکه ازدواج برای دختران و زنان ضروریست و آینده آنان بستگی به انتخاب همسر دارد بر ضرورت انتخاب یک همسر شایسته تاکید کرد.

لینک این مطلب در خبرگزاری ایونا

برنامه "قرآن، مشاوره، زندگی" با حضور سید علی اکبر حسینی

به اطلاع بازدیدکنندگان محترم می رساند که برنامه "قرآن، مشاوره، زندگی" شبکه قرآن، دوشنبه ها ساعت ۹ صبح با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید علی اکبر حسینی(آشنا و صمیمی خانواده ها در برنامه اخلاق در خانواده) بصورت زنده پخش می شود. تکرار این برنامه نیز همان روز ساعت ۲۱:۳۰ است.

این برنامه که تا کنون چهار قسمت از پخش آن می گذرد، در قسمت های قبلی به موضوع "حقوق و وظایف متقابل والدین و فرزندان" پرداخته است.

برنامه زنده قرآن و زندگی - اسفند 1384

برای ساختن مسجد فائق بشتابیم

هرکس مسجدی بسازد، از اهل خدا می شود و وارد بهشت می شود و خداوند به او در بهشت، خانه و یا قصر و شهر بزرگی می بخشد. کسانی که مسجد را آماده سازند، مانع نزول بلا هستند.

۱- هدف این است که : با استمداد از پروردگار متعال مسجد را توسعه دهیم و مدرسه تربیتی امام صادق (علیه السلام) را ایجاد و به نیکویی اداره کنیم تا کودکان و نوجوانان (دختر و پسر) در اوقات فراغت خود،احکام دین و قرآن را بیاموزند و بر اساس رهنمودهای امام صادق(ع) به شایستگی تربیت شوند و به عنوان شاگردان مدرسه امام صادق(ع) بدرخشند.

۲- از شما که در این اقدام خیر مشارکت می فرمایید صمیمانه سپاسگزاری و تشکر می کنیم و یقین داریم که از ثواب و انوار الهی همه عبادت ها و خیرات و تعلیم و تربیت ها و روضه خوانی هایی که در این بنیان خیر انجام می شود، تا ابد بهره مند می شوید.

۳- در به پایان رساندن و بهره برداری از این بنیان خیر، به یاری های خدای متعال و توجهات و مددهای حضرت ولی عصر(اروحنا فداه) و نیت های پاک و همت های بلند و تابناک شما مومنان همچنان نیازمندیم.

۴- خوب است که دوستان و خویشاوندان شایسته ی خود را هم برای مشارکت در این بنیان خیر دعوت فرمائید.

سپاس ما را بپذیرید.

آدرس : تهران،خیابان ایران، کوی شهید فیاض بخش، مسجد فائق

حساب شماره ۳۰۰۰ بانک ملی خیابان ایران (کد ۱۶۵)

حساب شماره ۱۲۰۰ صندوق قرض الحسنه خیابان ایران

ساده زیستی آیت الله خامنه ای

بمناسبت سالروز انتخاب آیت الله خامنه ای بعنوان رهبر انقلاب؛

«ساده زیستی آیت الله خامنه ای»

آیت الله خامنه ای

وضعیت زندگی شخصی رهبر

  زندگی مقام معظم رهبری آیت الله خامنه ای، بسیار ساده و در پایین ترین سطح و با کم ترین امکانات می باشد.
معظم لَه مانند معمولی ترین افراد جامعه زندگی می کنند. ما زمانی خدمت ایشان رفتیم و از آقا درخواست نمودیم تا اجازه بفرمایند از داخل منزلشان و وضیعت زندگیشان فیلم برداری کنیم، تامردم وضیعت زندگی رهبر خود را ببینند و بفهمند که ایشان چگونه زندگی می کنند.
آقا فرمودند: «اگر شمابخواهید زندگی مرا نشان بدهید می ترسم خیلی ها باورنکنند.» (حجت الاسلام المسلمین سید علی اکبر حسینی؛ برنامه اخلاق در خانواده)

شامی در محضر آقا

  روزی که در منزل مقام رهبری، در خدمت ایشان بودم، بحث قدری به طول انجامید و نزدیک مغرب شد. پس از نماز، معظم لَه با مهربانی به من فرمودند: «آقا رحیم! شام را مهمان ما باشید.»
بنده در عین حال که این را توفیقی می دانستم، خدمتشان عرض کردم: «اسباب زحمت می شود.»
مقام معظم رهبری فرمودند: «نه، بمانید؛ هرچه هست با هم می خوریم.» وقتیکه سفره  را گشودند و شام را آوردند، دیدم شام چیزی جز املت ساده نیست! (سردار سرلشکر سید رحیم صفوی)

ادامه نوشته